pátek 9. února 2024

Otakar Lebeda - Horské oko v Krkonoších

 Otakar Lebeda - Horské oko v Krkonoších

 

Horské oko v Krkonoších, 1896, NGP, olej na plátně, 78 × 98 cm

Obrazy  ledovcových jezer v Krkonoších namaloval Otakar Lebeda (1877 - 1901) během posledního prázdninového pobytu v září 1896. Bylo mu tehdy pouhých 19 let. Obě plátna jsou příliš detailní, než aby byly dokončeny během jednoho sezení. Musel se tak buď na místa vracet nebo je po paměti domalovat někde jinde. 
 
...teď jsem právě od Malého jezera přišel z malování; vítr jen to fičí, dělám zrovna na plátno, ale div, že se mi to nepotrhá, jednou jsem ho již protrhl o kámen a bouřka chvílemi byla taková, blesky lítaly vedle mě přes vršek, že jsem zmokl na kůži... - Do dneška mám 3 studie, denně jednu a načatou velikou plachtu, s níž mám veliký kříž; nu nějak to jít musí!
 
Malé a Velké jezero najdeme dnes na území Polska. Lebeda je ztvárnil  několikrát a vždy zvolil neobvyklý pohled shora do hlubiny. Realistický záznam strmých kamenitých svahů spadajících k vodní ploše Malého jezera byl namalován nedaleko cesty, po které se dá jít i dnes. Výhled na Velké jezero pak už dnes na vlastní oči neuvidíte, leda byste porušili pravidla Národního parku a sešli ze stezky. To samozřejmě nedoporučuji.
 
 
 


 
V červnu 1897 Lebeda absolvoval v krajinářském ateliéru Julia Mařáka na pražské Akademii, kde patřil k největším talentů. O čtyři roky později svůj život i nadějnou kariéru ukončil předčasně výstřelem z revolveru. Příčinou byla deprese a fyzické vyčerpání.
V rovině úvah se dá tvrdit, že pokud by to neudělal a pokračoval v malování v podobném duchu, tak by dnes mohl být považován za největšího z Mařákových žáků.
 
 
 
Velké jezero v Krkonoších, 1896, NGP, olej na plátně, 78 × 98 cm

 
 
P.S.:
Obrazy horských jezer patří od Lebedy k mým nejoblíbenějším. Před několika lety jsem se tedy při jedné návštěvě Krkonoš rozhodnul udělat svou vlastní verzi. Obraz je přiznanou poctou. 
 
 
Tomáš Honz, Maly Staw (Pocta Lebedovi),Olej na plátně, 65x75cm, 2019

 

 
Zdroje: Národní Galerie Praha
Veronika Hulíková, Otakar Lebeda (1877-1901), Národní galerie, Praha 2009
 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jean-Léon Gérôme a Paestum

  Jean-Léon Gérôme (1824-1904) byl francouzský malíř a sochař, jehož malířské dílo tvoří převážně historické scény a portréty. V roce 1843 s...