úterý 5. března 2024

Chien nien (剪粘) - tradiční umění z recyklované keramiky

 

Chien nien (剪粘) - tradiční umění z recyklované keramiky


Přestože se glazované dlaždice používají na střechách čínských chrámů a císařských budov nejméně tisíc let, teprve za dynastie Qing (1644-1911) začali řemeslníci zdobit střechy chrámů složitými kompozicemi z keramických postaviček - tzv. chien nien. To doslova znamená "řezat a lepit" a vystihuje to docela přesně proces výroby barevných figurek.

Chien nien na střeše chrámu Jiying (景美集應廟) v Taipei.
 
 
Tradiční chien nien proměnil odpad v umění, protože figurky byly vyrobeny z vadných nebo rozbitých keramických a porcelánových misek. Řemeslníci nejprve smíchali vápno, azbest, sirup a občas i med a dostali tak měkkou a plastickou hmotu. Ta byla následně vymodelována na kostře z železného drátu do hrubých obrysů lidských postav, zvířat nebo rostlin.
Než figurka uschla, řemeslníci do ní zapíchali keramické úlomky, čímž jí dali konkrétní tvar a barvu. Kromě obličejů, které se vypalovaly a glazovaly zvlášť, tak vytvořili i celé scény zachycující cokoliv od mýtických tvorů přes stojící bohy až po bitvy z dávných časů.
Dnes se v nových a nedávno opravených chrámech místo staré keramiky častěji používá barevné sklo a místo prastaré směsi cement. Obojí je snadno dostupné a sklo se snadněji řeže a má jasnější barvy. Skleněné chien nien ale subjektivně působí v porovnání s tradičními poněkud lacině.
 
Dobrý příklad na střeše chrámu Quingshan (艋舺青山宮) v Taipei.

Poškozené chien nien na střešte chrámu Longshan (龍山寺)
v Taipei.
 
 
Přestože se zejména na Tchajwanu neustále opravují, rozšiřují a staví nové chrámy, tak hrozí, že brzy nezbyde nikdo, kdo by řemeslo olvádal na mistrovské úrovni. Na pevninské Číně nežije v současné době žádný mistr, na Tchajwanu pak pouze šest. I tomu nejmladšímu z nich je ale už přes 60 let. Chien nien je, alespoň se zdá, odsouzeno k postupnému úpadku. I nejlepší díla mají totiž životnost maximálně desítky let.
 
Novější skleněné chien nien na střeše venkovského chránu na Tchaj-wanu.

Zdroje:
https://taiwantoday.tw/news.php?post=25299&unit=20,29,35,45

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jean-Léon Gérôme a Paestum

  Jean-Léon Gérôme (1824-1904) byl francouzský malíř a sochař, jehož malířské dílo tvoří převážně historické scény a portréty. V roce 1843 s...